2024.03.19. - József, Bánk

Hazafias kvász verseng a nyugati üdítõkkel Oroszországban

Hazafias kvász verseng a nyugati üdítõkkel Oroszországban
Moszkva - Kezdi visszahódítani egykorvolt népszerûségét az oroszok hagyományos üdítõitala, a kvász, amely a hazai piac egyre nagyobb szeletét hasítja ki.

A hagyományosan természetes erjesztéssel, szárított vagy pirított búza-, rozs- vagy árpakenyérbõl élesztõ hozzáadásával készülõ, cukorral és esetleg gyümölcsökkel, mazsolával, bogyókkal vagy nyírfagyantával ízesített kvász õsidõk óta az egyik legnépszerûbb alkoholmentes vagy legföljebb csekély - 1-1,5 százalékos - alkoholtartalmú ital Oroszországban.
kutya cica örökbe fogadás állatvédelem szja 1%

A Szovjetunió 1991-es felbomlása után az egészségügyi hatóságok sokfelé betiltották a házi kvász utcai kimérését és számos üzem is tönkrement, ezt kihasználva a Coca-Cola hamar piaci túlsúlyra tett szert.

A kilencvenes évek vége felé a helyi üdítõital-ipar visszavágott az immár palackozott, iparilag készült kvásszal, amelynek értékesítése az elmúlt három évben megháromszorozódott. Az idén az orosz lakosság fejenként már három litert fogyaszt el az erjesztett italból. Moszkvában az elmúlt három évben a Coca-Cola piaci részesedése 37-rõl 32 százalékra esett vissza. Ugyanakkor a kvász megháromszorozta piaci részesedését, s tavaly elérte a 16 százalékot. Válaszul a Coca-Cola is belefogott a kvászgyártásba, és májusban bevezette a piacon a saját termékét.

Az ízében a gyenge sörre emlékeztetõ kvász újjászületését némileg Vlagyimir Putyin volt államfõnek, jelenlegi miniszterelnöknek is köszönheti, aki elnöksége alatt az orosz büszkeség és hatalom új korszakát hirdette meg. A hazafias érzelmek mellett a kvász térhódításában közrejátszott ipari gyártása. Míg korábban az erjesztett italt csupán nyáron árusították, ráadásul a termék csupán néhány napig volt eltartható, ma már egész évben forgalmazzák, s egyaránt kapható üvegben és dobozban.

A népi ital népszerûségéhez hozzájárult a nyugati stílusú reklámkampány is, amelynek egy szójáték a szlogenje. A hirdetõk arra szólítják fel a fogyasztókat, hogy mondjanak nemet a kola-nizációnak, azaz a kólagyarmatosításnak.

Sokan nosztalgiát éreznek azonban a régi idõk erjesztett itala iránt. Aki nem rest, ellátogat a Moszkvától egy órányira lévõ Zvenyigorodba, ahol a Szavvino-Sztorozsevszkij kolostor pincéjében a szerzetesek immár 600 éve gyártják a kvászt. Az erjesztett italt évszázadokig saját használatra készítették, ám hét évvel ezelõtt a szerzetesek üzleti vállalkozásba kezdtek, s immár árusítják portékájukat. Az ipari kvásszal ellentétben semmiféle tartósítószert nem használnak, így az ital csupán öt napig õrzi meg minõségét, viszont teljesen hagyományos az íze. Ráadásul, mint az egyik szerzetes, Anton atya rámutatott, az ipari termelõk már csak azért sem vetekedhetnek a kolostori kvásszal, mivel az "istenáldotta ital".