rss

  • Egy bor illata

  • A bor illata legalább olyan univerzumot jelent, mint azok az élmények, melyeket egy szép bor a szánkban vált ki. Azonban ha szaglászni akarjuk a bort - és miért ne akarnánk - elõször is egy megfelelõ pohárra van szükség. Ahogy a szemrevételezéskor ezt már kikötöttük. Egy jó bornak talpas pohár kell, nem is akármilyen. És miért innánk rossz borokat? Ahhoz aztán tényleg túl rövid az élet. Ne szagolgassuk hosszan a bort. Az orrunk úgysem bírja. Mármint túl sokáig érzékelni az illatokat. Hamar kifárad. Szippantsunk bele párszor jó mélyen a pohárba, majd várjunk legalább fél percet.

    Közben "dolgozzuk fel" az élményt - mozgósítsuk illatemlékeinket! Az illatadatbázist persze bõvíteni is érdemes, aki a borok illatára kíváncsi jól teszi, ha ezután mindent megszagol, ami csak elé kerül. Különösen ha növény az illetõ. Komoly tudományos tevékenységnek is felfoghatjuk - szagmintavétel és értékelés. Nem én mondom: ez egy komoly intellektuális tevékenység! Az érzékeinket kell egyeztetnünk korábban tapasztalt élményekkel - illatokkal. Ne csodálkozzunk, ha néhány kellemes emlék is beugrik - mondjuk a nagymamánk kertjébõl, vagy konyhájából. A képesség, az illattár - fejleszthetõ.

    A kitöltéskor ügyeltünk, hogy két ujjnyi bor legyen abban a pohárban, ugye? Így ugyanis egy szép kis illatzóna alakulhat ki a pohár pereme alatt. Ezt szeretjük. Megkönnyíti a dolgunkat. A borok illatát is szeretjük. Ítéletnapig lehet szagolgatni õket, akkor sem unjuk meg. Hiszen mintha egy hatalmas könyvtárban járnánk, ahol annyi könyv van, amennyit életünk végéig sem tudunk kiolvasni.

    Érdemes legelébb nyugalomban hagyni azt a pohár bort, úgy beleszippantani. És amint kitöltik nekünk azonnal! Sokszor ilyenkor a legintenzívebb az illat. Fõleg a friss fehéreknél. A nagyobb vörösöket viszont kifejezetten szellõztetni kell, azaz hagyni, hadd álljon a pohárban, nekik úgysem kell különösebben hûvösnek maradniuk. Mármint a hõmérsékletüknek. Amúgy lehetnek hûvösek, kimértek, diszkrétek vagy éppen visszafogottak - ha éppen úgy tartja kedvük, jellemük. A néhány éves vörösborok palackját érdemes fogyasztás elõtt kibontani - egy 5-10 éves nagy testû bort akár már elõzõ nap! Különben nem jön ki a szellem a palackból

    No, szóval "borértõk" rossz szokása, hogy azonnal pörgetni kezdik a bort, ahogy a poharukba kerül. Nyilván szellõzik, melegszik és sokkal intenzívebb lesz ettõl az illata. Hagyjuk ezt egy kicsit késõbbre. Igen. Akár percekig szagolgathatjuk, vizsgálgathatjuk a bort. Minél idõsebb, annál lassabban ébred.

    S hogy mit lehet kiszagolni belõle? Egy kis túlzással szinte mindent. Vannak persze alap kategóriák: különféle gyümölcsökre, növényekre, földes-ásványos jegyekre, vagy akár állati eredetû dolgokra (bõrtáska, istálló) is gyakran asszociálunk. A legmurisabb, mikor egy egész társaság egyszerre kiált valami marhaságot, mikor egy kóstolón a poharakba kerül a bor. Macskapisi! Popkorn! Vas!


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Hazafias kvász verseng a nyugati üdítõkkel Oroszországban

    Moszkva - Kezdi visszahódítani egykorvolt népszerûségét az oroszok hagyományos üdítõitala, a kvász, amely a hazai piac egyre nagyobb szeletét hasítja ki.

    A hagyományosan természetes erjesztéssel, szárított vagy pirított búza-, rozs- vagy árpakenyérbõl élesztõ hozzáadásával készülõ, cukorral és esetleg gyümölcsökkel, mazsolával, bogyókkal vagy nyírfagyantával ízesített kvász õsidõk óta az egyik legnépszerûbb alkoholmentes vagy legföljebb csekély - 1-1,5 százalékos - alkoholtartalmú ital Oroszországban.

  • A Becherovka új ízzel hódít

    Becherovka Lemond: az eredeti eszencia és egy csipetnyi citrusféle. 2010 tavaszán a Jan Becher Karlovarská Becherovka vállalat új terméket fejlesztett ki több mint 200 év elteltével, Becherovka Lemond néven. Az újdonság az eredeti Becherovka ízvilágára épül, amelyet leheletnyi citrusféle tesz még izgalmasabbá, és ezt továbbfokozza, hogy a cég Lemond Call néven új „rituálét” kíván meghonosítani, amely megkülönbözteti, és könnyen felismerhetõvé teszi a Becherovka Lemond fogyasztóit. A jeges hatást keltõ Lemond palack áprilistól kapható a szuper- és hipermarketekben.

  • Koktélok kicsit másképp

    Koktélok kicsit másképpSzeretjük a koktélokat, de igen ritkán isszuk, hiszen alapanyagaik általában drágák, ráadásul hizlalnak is. Vannak azonban koktélok, melyek kellően könnyedek ahhoz, hogy a fogyókúra mellett is beléjük kóstolhassunk! Ha napok, hetek óta helyesen étkezünk, betartjuk a diétánkat, egy finom esti koktél bizony megfekheti a gyomrunkat magas kalóriatartalmával! Nem kell azonban lemondanunk a koktélokról, ha szeretjük őket – elég csupán más alapanyagokkal elkészíteni. Így nem kell teljes mértékben lemondani a gyönyörű és ízletes koktélokról.

  • A Bacardi története

    Az eredet - Kuba:

    Don Facundo Bacardi Massó - 1814 októberében született a spanyolországi Sitgesben. Tizenöt évvel késõbb testvéreivel együtt Spanyolországból a kubai gyarmat országba, még pontosabban a csodálatos Santiago kikötõ városba emigrált.

    Santiago volt a helyszíne a több éves gondos kisérletezgetéseknek, mely után Don Facundo létrehozta világhírû BACARDI rumjait, és ahol 1862-ben megalapította a Bacardi y Compania céget. Ugyan ezen év február 4-én két szimbólum született:

  • Maraschino és a Luxardo cég

    Maraschino

    Dalmáciai cseresznyébõl készített vízszínû likõrök elnevezése. A gyümölcs õshazája és klasszikus termõterülete a dalmáciai tengerpart, azon belül a Makarskai-öböl. Így aztán a fajta neve, mármint horvátul: makarska. Olaszul viszont marasca. A belõle készült ital pedig a maraschino.

    Az egyik legszélesebb körben felhasznált italféle, használják cukrászok, hidegkonyhák, szakácsok és nem utolsósorban igen sok koktélféle alap vagy ízesítõanyaga. Önmagában ritkán fogyasztják, ha mégis, hidegen vagy sok jéggel kell felszolgálni.

  • Egy bor illata

    A bor illata legalább olyan univerzumot jelent, mint azok az élmények, melyeket egy szép bor a szánkban vált ki. Azonban ha szaglászni akarjuk a bort - és miért ne akarnánk - elõször is egy megfelelõ pohárra van szükség. Ahogy a szemrevételezéskor ezt már kikötöttük. Egy jó bornak talpas pohár kell, nem is akármilyen. És miért innánk rossz borokat? Ahhoz aztán tényleg túl rövid az élet. Ne szagolgassuk hosszan a bort. Az orrunk úgysem bírja. Mármint túl sokáig érzékelni az illatokat. Hamar kifárad. Szippantsunk bele párszor jó mélyen a pohárba, majd várjunk legalább fél percet.

  • Otthon is készíthetünk jégkását

    Otthon is készíthetünk jégkásátNagyon egyszerűen, kevés hozzávalóból kiváló édességet készíthetünk mi magunk, ráadásul saját ízlésünknek megfelelően. Használhatunk a jégkása elkészítéséhez gyümölcslevet vagy gyümölcsöt is. Ebben az esetben gyümölcsöt használunk, melyet pépesítünk, apróra zúzunk stb, ki hogyan szereti. Lehet ezt csak egy gyümölcsből készíteni, de akár többféle gyümölcsből is. A további teendőn, hogy vízzel és cukorral vegyítjük, majd félóránként megkeverjük/összerázzuk, hogy kásássá fagyjon. És már fogyaszthatjuk is a hűsítő finomságot.

  • Narancs, grapefruit, kumquat

    Narancs: a ritkának és különlegesnek egyáltalán nem nevezhetô narancs néhány évszázada még a luxus és a gazdagság szinonímája volt, legalábbis a mi éghajlatunkon. A gyümölcs eredetét Ázsiában kell keresnünk, erre utal a szanszkrit „orange” elnevezés is. Az örökzöld növény, a narancs botanikailag két jellegzetes citrusféle, az óriás pomelo és a zamatos mandarin keresztezésével jött létre. A gyümölcs vitamingazdagsága közismert, így az idôk folyamán a tradicionális reggeli elmaradhatatlan részévé vált a frissen facsart narancslé, amely a napi C-vitamin-szükségletünket is pont fedezi.

  • Fincsi koktélok, amelyek a bőrünknek is jót tesznek

    Fincsi koktélok, amelyek a bőrünknek is jót tesznekA koktélokat szinte minden ember szereti, de amikor fogyasztjuk akkor nem is gondolnánk arra, hogy egynémelyik koktélnak micsoda jótékony hatása lehet. Mindenfelől azt halljuk, nem mindegy mit eszünk és mit iszunk na és persze, hogy mennyit. A bőrünkön meglátszik, hogy milyen tápanyagokat juttatunk a szervezetünkbe, ugyanis bizonyos anyagok lelassítják az öregedést, segítenek a sejteknek a megújulásban és antioxidáns hatással bírnak. Ebben a hőségben a bőrünk szinte szomjazza a frissítő, hidratáló folyadékokat.

  • Több alkoholt fogyasztanak Európában, mint a világ többi részén

    Sehol a világon nem fogyasztanak annyi alkoholt, mint Európában, holott az összesített mennyiség az 1970-es évekhez képest jelentõsen csökkent - jelentették ki az Osztrák Táplálkozástudományi Szövetség (VEÖ) bécsi ülésén.

    Cees Goos, az Európa Bizottság, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az ENSZ kábítószer-ellenes és bûnügyi hivatalának (UNODC) közegészségügyi szakértõje szerint bár az alkoholnak számos negatív hatása van az egészségre, mégis fontos kulturális és szociális faktor Európában.

  • Néhány érdekesség a koktélokról

    Számos legenda létezik a koktél szó eredetérõl. Az egyik történet szerint Dr. Johnson egyszer egy italt készített barátja, Boswell részére. Borhoz gint kevert, és ezt mondta: "Ha bort szesszel keverünk, akkor egy csodás alkoholt, egy igazi koktélt ízlelhetünk meg." Az italokról is számos érdekes történetet hallhatunk. A martinit, amely nem más, mint gin és egy kis vermut keveréke, az 1880as években a kaliforniai Martinezben találták fel. A Bloody Mary-t, amely ginbõl és paradicsomlébõl készül, az 1930-as években keverték elõször, Harry New York bárjában, Párizsban. Késõbb 1948-ban acapulcói házában rendezett partikon Margarita Samas tekilát, cointreau-t és limeot kevert.

  • Bárzsonglõr verseny mixer-nagyágyúkkal

    2009. május 25-26-án a „Bacardi-Martini Open Cup”-on mérhették össze tudásukat a hazai mixerek. A versenyt idén 11. alkalommal rendezték meg rangos szakmai zsûri elõtt. A vállalkozó kedvû mixerek ebben az évben is két kategóriában indulhattak, a tökéletes ízharmóniára és tisztaságra törekvõ klasszikus mellett a látványos showelemekre épülõ flair kategóriában is nevezhettek.

    A versenyt klasszikus kategóriában Horváth Zsolt kreációjával a rúzs vitte a pálmát, míg flair kategóriában Szita Viktor a nagy dobással utasította maga mögé a többi indulót.

  • 3 millió forintos koktél az új rekorder

    3 millió forintos koktél az új rekorderÚj rekord született a legdrágább koktélok kategóriájában. Egy ausztrál mixer állította fel a Winston nevű itallal, ami közel 13.000 dollárba, azaz majdnem 3 millió forintba kerül. A Sir Winston Churchillről elnevezett italt az 1858-as Croizet Cognac teszi ilyen csillagászati árúvá, lévén e nedűből egy üveg 157.000 dollár (35 millió forint). Természetesen nem hiányozhatnak belőle a további különleges összetevők, így Angostura, Grand Marnier kvintesszencia és Chartreuse likőr. Az 1858-as Croizet jelenleg is Guinness-rekorder konyak az árat illetően.

  • Italok ABC sorrendben (ital kislexikon)

    Italos szekrény, italok listája, árlista, koktélos, bartenderAbsinth: Magas 60% feletti alkoholtartalmú zöldes vagy színtelen ital. Fûszeres, ürömmel és ánizzsal ízesített alkohol. Leginkább Franciaországban terjedt el, vízzel keverve itták. 1920 körül (kábítószer jellegû és addiktív káros hatására hivatkozva) szinte az egész világon betiltották. Mára (ütõssége miatt) sokan újra kedvelik. Menthol, mangó, cannabis ízben is kapható. Ebben a cikkben négyszáznál több italról olvashatsz további hasznos ismertetõt. Javasoljuk, hogy az italkereséshez használd a portál keresõ funkcióját, hogy gyorsabban rálelj a számodra fontos információkhoz!

  • Mi is az a Martini?

    Egy koktél neve? Vagy éppen egy ital, sõt esetleg egy italcsalád neve? Talán, egy cég neve? A válasz igen egyszerû: mindegyikre igen. Valóban a Martini ezt mind jelenti. De mindezek mellett, elsõsorban a könnyed, felszabadult, de mégis elegáns és kifinomult mediterrán érzést, életstílust jelképezi. Ha egy bárban vagy étteremben Martinit rendelünk, különbözõ dolgokat kaphatunk. Mindenképpen ital lesz persze, de Amerikában koktél, Európában inkább vermut. Mindkettõ jogos, hiszen a tengerentúlon a Martini elsõsorban koktélként ismert, mely eredetileg gin és vermut jeges keveréke volt olajbogyóval megbolondítva.

  • Az európaiak negyede egyáltalán nem iszik, de csaknem ugyanennyi vedel

    Az EU-polgárok közel egynegyede - pontosan 24 százaléka - egyáltalán nem ivott alkoholt az elmúlt egy esztendõ alatt, ám azok körében, akik fogyasztottak alkoholt, 29 százalék hetente minimum egy alkalommal legalább öt pohárral is felhajtott - derül ki az Eurobarométer uniós közvéleménykutató intézet felmérésébõl. Az adatsor arról tanúskodik, hogy Portugáliában (42 százalék), Olaszországban (39 százalék) és Magyarországon (35 százalék) a legnagyobb azoknak az aránya, akik teljes következetességgel távol tartották maguktól a poharat - legalábbis az önbevallás szerint.

  • Egyre több alkoholt fogyasztanak a csehek - ez már alkoholizmusnak számít?

    Prága - Megháromszorozódott az utóbbi 70 év alatt az alkoholfogyasztás Csehországban. Egy cseh átlagpolgár 2006-ban mintegy 10,2 liter tiszta szesznek megfelelõ alkoholt ivott meg - derül ki abból a kimutatásból, amelyet csütörtökön hoztak nyilvánosságra a cseh statisztikai hivatalban.

    A statisztikai hivatal szerint egyre többet isznak a csehek. Hét évtizede, 1936-ban az egy személyre esõ éves alkoholfogyasztás mindössze 2,2-2,3 litert tett ki. A szeszes italok között a vezetõ helyet már hagyományosan és továbbra is a sör tartja.

  • Southern Comfort

    A likõrnek minõsülõ ital whiskey, barack,
    narancs, vanília, fahéj és cukor keverékének
    felhasználásával, titkos recept alapján született meg egy ír származású kocsmáros, Martin Wilkes Heron (1850. július 4. – 1920) fejében a Louisiana állambeli New Orleans-ban. M. W. Heron családja elõször New Yorkba, majd St. Louisba emigrált.
    Az 1874 óta gyártott likõr kezdetben a "None Genuine But Mine" illetve "Two per customer. No Gentleman would ask for more." üvegen megjelenõ szlogennel hozta forgalomba Memphisben.

  • A Mixer, aki a koktélodba mosolyt is bele tud varázsolni!

    Arno van Eijmeren, a De Kuyper likõrök márkanagykövete nemrég Magyarországon járt. A holland mixernagyágyú a BACARDI Original Bárban tartott workshopot, amelyen hazai bartenderek leshettek el tõle néhány új receptet és különleges koktélkeverési trükköt. A vele készített interjúból az is kiderül, hogyan lesz egy öltönyös ingatlanügynökbõl mixerguru.

    Mik a legjobb farsangi italok, mit tanácsol kollégáinak, miért szeret a De Kuyper likõrökkel dolgozni és mi az, ami egy koktélból sem hiányozhat? Errõl kérdeztük a koktélgurut.

  • Metaxa

    A Metaxát sokan görög brandynek tartják, de mind a gyártási eljárása, íze, fogyasztási javaslatai, karaktere alapján elkülönül a hagyományos brandyktõl. A Metaxa külön kategória önmagában.

    Spyros Metaxa görög úr 1880-ban úgy gondolta, hogy hatalmas lehetõség rejlik a mintegy 5000 éves hagyományokra visszatekintõ görög borkészítésben. Nemcsak jól értett a borokhoz, de kiváló üzleti érzékkel is rendelkezett. 1888-ban Piraeus-ban megalapította a Metaxa márkát.