rss

  • A Coca Cola története

  • A Cola eredetének igaz történeteMeglepõ, milyen régi és érdekes a mai Coca- és Pepsi-Cola története. 1884-ben egy John Stith Pemberton (1831-1888) nevû amerikai patikus-illatszerész készített elõször szirupfélét a Dél-Amerikai kokacserje leveleibõl, kóladióból cukor és karamell hozzáadásával. A Colára - születésének évében – Pemberton 73 dollár 96 cent értékben adott fel hirdetéseket, tiszta profitja pedig ugyanebben az évben 160 dollárra rúgott. Pemberton nem sokkal késõbb meghalt. Örököseitõl ezután egy Asha Chandler nevû atlantai patikus vásárolta meg a kólaszirup titkát és 1888-ban megalapította a Coca-Cola Corporation-t.

    Modern világunk egyik legkedveltebb üdítõitala a Cola. Nagyon sokan kedveljük (különösen a fiatalok), de csak kevesen ismerjük a Cola eredeti történetét, amely a XIX. Század végén kezdõdött és azóta is az elsõ helyen áll a világ kedvelt frissítõi között. Nem utolsó sorban sok koktél segédanyaga is.

    Egy amerikai legenda szerint a Coca-Cola azután lett elõbb milliós, majd milliárdos vállalkozás, amikor egy ismeretlen férfi 50000 dollárt kért a gyártóktól – egy kétszavas jó tanács ellenében. Miután megkapta az 50000 dolláros csekket (ami igencsak nehezen hihetõ), a névtelen reklámzseni tömören csak ennyit mondott: Bottle it! – magyarul: palackozni! Addig ugyanis a szirupból csak egy ujjnyit töltöttek a vendég poharába, a csapos pedig szódavizet adagolt az édes-nyúlós-ragadós sziruphoz.

    Mindez valószínûleg legenda. A valóság ellenben az, hogy 1899. július 1-jén két chattanoogai üveggyáros, Benjamin Thomas és Joseph Whitehead állt elõ a nagy ötlettel: árulják palackozva a szóda- vagy ásványvízzel higított alapanyagot. Ezen a napon kötött szerzõdést Chandler és a két üveggyáros üzletember. Az üdítõital neve azóta is Coca-Cola.
    Kezdetben 5 centért mérték a még keverendõ pohárnyi (2 dl) italt és a századfordulón is mindössze 10 centért árusították palackonként. Hát igen, azok a boldog békeidõk!

    A Cola történetében nagy pereskedésre is sor került. A Coca-Cola Corporation beperelte Pepsi nevû versenytársát, amiért állítólag az ellopta volna a "Cola" védett márkanevet. Csakhogy a sokmilliós kártérítési per felvonultatott igazságügyi szakértõi (valószínûleg nem 10 cent ellenében) eskü alatt vallották, hogy nemcsak a "coca" közkeletû növénynév (a cserje rendszertani neve Erythroxylon coca), hanem a "cola" is az (Cola nitida). És ezzel végül is a Pepsi-cég megúszta kártérítés nélkül.

    Késõbb, a II. világháború idején a föld sok részén harcoló amerikai katonákat a Coca-Cola (már Company) ingyen látta el Colával. Természetesen ez óriási reklámot jelentett a cégnek Európában, Ázsiában és a világ többi részén is. A háború utáni idõkben a cég elkezdett terjeszkedni és palackozó üzemeket alapított elsõsorban Nyugat-Európában és Dél-Amerikában, de a világ sok más országában is.

    Manapság a két híres colagyártó cég a világ vezetõ üdítõital gyártóivá nõtték ki magukat és egymással versenyezve újabb és újabb különleges ízekkel próbálják meghódítani a fogyasztókat. Ma már a Cola cukormentes (light, max, diet) változatban és többféle ízben is kapható, de a legkedveltebb még mindig az eredeti, hagyományos, ízesítés nélküli változat.

    Változatai pl.:
    cherry (cseresznye ízû)
    vanilla (vanília ízû)
    twist (citrom ízû)


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Egyre több alkoholt fogyasztanak a csehek - ez már alkoholizmusnak számít?

    Prága - Megháromszorozódott az utóbbi 70 év alatt az alkoholfogyasztás Csehországban. Egy cseh átlagpolgár 2006-ban mintegy 10,2 liter tiszta szesznek megfelelõ alkoholt ivott meg - derül ki abból a kimutatásból, amelyet csütörtökön hoztak nyilvánosságra a cseh statisztikai hivatalban.

    A statisztikai hivatal szerint egyre többet isznak a csehek. Hét évtizede, 1936-ban az egy személyre esõ éves alkoholfogyasztás mindössze 2,2-2,3 litert tett ki. A szeszes italok között a vezetõ helyet már hagyományosan és továbbra is a sör tartja.

  • Sangria készítése házilag

    Sangria készítése házilagA boltokban lehet ugyan többfélét is vásárolni, s még spanyol is akad köztük, ám azoknál jobbat is tudunk készíteni. A paella mellé nincs is kellemesebb, mint egy behűtött kancsónyi sangria, mondják a spanyolok. Eredete az idők homályába veszett, tartják Andalúziában, ám annyi bizonyos, hogy népszerűsége a puncsokkal együtt az 1800-as évek arisztokrata partijain kezdett emelkedni. Minden magára adó étteremnek saját receptje van, azonban a vörösbor, a gyümölcsök, a brandy és a jég meglehetősen általános összetevői.

  • 16 órán keresztül készül és 3,4 millióba kerül a nem mindennapi ital

    16 órán keresztül készül és 3,4 millióba kerül a nem mindennapi italA Melbourne-i Club 23 legkülönlegesebb italát 16 óráig tart elkészíteni. Még a legfrissebb Guinness-rekordok közé is bekerült a Melbourne-i Club 23 sajátjának számító, Joel Heffernan barista jegyezte The Winston névre keresztelt koktélja, mely minden bizonnyal a világ legdrágább bárpultnál kérhető itala. A mintegy 3,4 millió forintba kerülő Winston elkészítése 16 órát vesz igénybe, művi arányokkal csokoládékörítés mellett porított szerecsendió is kerül az italba, melynek lelkét 60 milliliter eredeti 1858-as Croizet konyak adja. Winstont a világon legutóbb 2013. február 7-én rendeltek.

  • Forralt bor tippek a hideg téli felmelegedésre!

    Forralt bor tippek a hideg téli felmelegedésre!Ki ne fagyoskodott volna még egy karácsonyi vásáron sétálgatva, és melegítőként forralt borocskát iszogatva?! Forralt bor: finoman vagy extra duplán fűszerezett forralt bor. Több receptet egymásba fűzve szemezgethetsz, akár naponta mást kipróbálhatsz. Hagyományos forralt bor: 1 l vörösbor 5 dl víz 10 dkg cukor 1 rúd fahéj 5 szem szegfűszeg 4 citromkarika. Elkészítés: A bort felmelegítjük a vízzel, a cukorral, a fahéjjal és a szegfűszeggel. Forrnia nem szabad! Végül belekeverjük a citromkarikákat.

  • A nyár három leghűsítőbb koktélja

    A nyár három leghűsítőbb koktéljaA hosszú nyári esték, kerti partik, házibulik, piknikek egyik legkellemesebb itala a koktél. A nyári koktélok jellegzetessége az, hogy több szódavizet, szörpöt, vagy gyümölcslevet tartalmaznak, mint a röviditalok. Az italok így gyengébbek, hosszabbak és kevésbé ártanak. Éppen ezért különösen vigyázzunk a nyári koktélokra, sokszor nem érződik az alkohol erőssége, továbbá nyáron mindig többet és gyorsabban iszunk, mint általában, így hamarabb is leszünk spiccesek. A likőrök kalóriatartalmát is vegyük figyelembe!

  • Maraschino és a Luxardo cég

    Maraschino

    Dalmáciai cseresznyébõl készített vízszínû likõrök elnevezése. A gyümölcs õshazája és klasszikus termõterülete a dalmáciai tengerpart, azon belül a Makarskai-öböl. Így aztán a fajta neve, mármint horvátul: makarska. Olaszul viszont marasca. A belõle készült ital pedig a maraschino.

    Az egyik legszélesebb körben felhasznált italféle, használják cukrászok, hidegkonyhák, szakácsok és nem utolsósorban igen sok koktélféle alap vagy ízesítõanyaga. Önmagában ritkán fogyasztják, ha mégis, hidegen vagy sok jéggel kell felszolgálni.

  • A Becherovka új ízzel hódít

    Becherovka Lemond: az eredeti eszencia és egy csipetnyi citrusféle. 2010 tavaszán a Jan Becher Karlovarská Becherovka vállalat új terméket fejlesztett ki több mint 200 év elteltével, Becherovka Lemond néven. Az újdonság az eredeti Becherovka ízvilágára épül, amelyet leheletnyi citrusféle tesz még izgalmasabbá, és ezt továbbfokozza, hogy a cég Lemond Call néven új „rituálét” kíván meghonosítani, amely megkülönbözteti, és könnyen felismerhetõvé teszi a Becherovka Lemond fogyasztóit. A jeges hatást keltõ Lemond palack áprilistól kapható a szuper- és hipermarketekben.

  • Dinnyekoktél friss mentával és karamellszósszal rétegzett citromszorbet

    A fagylalt és a dinnye a legkedveltebb nyári hûsítõk. A mesterszakácsok azonban nem elégednek meg csupán azzal, hogy néhány gombóc fagyit vagy pár szelet dinnyét ajánljanak desszertnek - elõbb kissé "megbolondítják" e klasszikus nyári finomságokat, Úgy, ahogyan azt az egyik budapesti ötcsillagos szálloda séfje tette.

    A fagylalt mellett divatba jött ismét a gyümölcssörbet, amelyben nincs tej és ezért tejérzékenyek is fogyaszthatják.

  • Grand Marnier

    A Grand Marnier története 1827-ben kezdõdött, amikor Jean-Baptiste Lapostolle gyümölcslikõröket elõállító lepárlót alapított Neauphle-le-Château-ban, Franciaországban. 1876-ban, amikor az unokája hozzáment Louis-Alexandre Marnier-hez, egy bortermelõ család sarjához, és nevüket is egyesítették, minden készen állt egy csoda születéséhez.

    1880-ban Louis-Alexandre Marnier Lapostolle volt az elsõ, aki vadnarancs olajával elegyítette az általuk gyártott konyakot, így megszületett a késõbb világhíressé vált likõr, amit Cézar Ritz, a híres szálloda alapítója, javaslatára Grand Marnier-nek kereszteltek el.

  • Tanulmány az energiaitalok kockázatáról

    A népszerû energiaitalok mindegyike több koffeint tartalmaz, mint egy kávé, alkohollal való kombinációjuk pedig különösen aggodalomra ad okot - állapították meg amerikai kutatók.

    Mint John Higgins kutatásvezetõ, a Texasi Egyetem munkatársa elmondta, az energiaitalok koffeintartalma 70 és 200 milligramm között van dobozonként, míg egy csésze erõs kávéban 40-tõl 150 milligramm koffein található. Még nagyobb probléma, hogy az összetevõk, így a guarana, taurin, gyógynövények, ásványi anyagok és a vitaminok egy része kölcsönhatásba léphet a koffeinnel.

  • De Kuyper Best Bartender of the Year 2010

    Idén ötödik alkalommal rendezték meg a De Kuyper Best Bartender of the Year mixerversenyt. A Magyar Bármixer Unió hivatalos versenynaptárában is jelölt megmérettetésen 24 fiatal koktélkeverõ indult.

    A zsûri elõször az indulók szakmai felkészültségére volt kíváncsi, így egy teszt megírása után jöhettek csak az italok. Itt mindenki a kedvenc saját De Kuyper likõröket tartalmazó kreációját készíthette el, a koktélkeverés technikáját neves szakmai zsûri pontozta, majd a kóstoló zsûri az ízt és a díszítést értékelte.

  • Valentin-napi koktélötletek

    Valentin-napi koktélötletekCosmopolitan:
    - 2 rész vodka
    - 1 rész triple sec
    - 1 rész limelé
    - Áfonyalé
    Csokis Martini:
    - 2 rész vodka
    - 1 rész csokoládélikőr

  • Értékes borok szuperbiztos svájci széfben

    Földrengésálló falak, biztonsági kamerák, kódok és duplakulcsos hozzáférés - mindez talán kissé túlzásnak tûnik néhány palack bor biztonságba helyezésére, de a Genf szívében található Au Boheur du Vin tárolóiban õrzött palackok tulajdonosainak legalább könnyû az álma. A borok szerelmesei számára egy genfi magánbank alatt rendezték be ezt a különleges raktárt, amely ma Svájc legbiztonságosabb bortárolójának számít.A "borszéfet" az 1988-ban a bank alatt a dolgozók számára kialakított atombiztos óvóhelybõl alakították át, és jelenleg 137 ügyfél 37 ezer palacknyi kincsét õrzi.

  • A Magyarok isszák a harmadik legtöbb alkoholt

    Magyarország a harmadik, Németország pedig az ötödik egy Berlinben közzétett nemzetközi alkoholfogyasztási listán. A nemzetközi összehasonlítás mélységes aggodalmat váltott ki Németországban. Az évkönyv szerint ugyanis a vizsgált 34 állam közül a németek a dicsõségesnek aligha mondható ötödik helyen végeztek, és a sorban õket csak Luxemburg, Írország, Magyarország, továbbá Csehország elõzte meg. A különbözõ függõségi betegségekkel foglalkozó szövetségi hatóság az úgynevezett tiszta alkohol 2008-as fogyasztását vizsgálta az Egészségügyi Világszervezet még korábban közzétett adatai alapján.

  • Hazafias kvász verseng a nyugati üdítõkkel Oroszországban

    Moszkva - Kezdi visszahódítani egykorvolt népszerûségét az oroszok hagyományos üdítõitala, a kvász, amely a hazai piac egyre nagyobb szeletét hasítja ki.

    A hagyományosan természetes erjesztéssel, szárított vagy pirított búza-, rozs- vagy árpakenyérbõl élesztõ hozzáadásával készülõ, cukorral és esetleg gyümölcsökkel, mazsolával, bogyókkal vagy nyírfagyantával ízesített kvász õsidõk óta az egyik legnépszerûbb alkoholmentes vagy legföljebb csekély - 1-1,5 százalékos - alkoholtartalmú ital Oroszországban.

  • Benedictine

    Északnyugat-franciaországi Normandiában készített aranysárga növényi és fûszeres keserûlikõr. Nevét a Benedek-rendrõl kapta. Alkoholtartalma 40 %, kiváló aperitíf. Étkezés után jéggel felszolgálva remek, koktélok alapanyagaként vagy ízesítõként szinte nélkülözhetetlen.

  • 3 millió forintos koktél az új rekorder

    3 millió forintos koktél az új rekorderÚj rekord született a legdrágább koktélok kategóriájában. Egy ausztrál mixer állította fel a Winston nevű itallal, ami közel 13.000 dollárba, azaz majdnem 3 millió forintba kerül. A Sir Winston Churchillről elnevezett italt az 1858-as Croizet Cognac teszi ilyen csillagászati árúvá, lévén e nedűből egy üveg 157.000 dollár (35 millió forint). Természetesen nem hiányozhatnak belőle a további különleges összetevők, így Angostura, Grand Marnier kvintesszencia és Chartreuse likőr. Az 1858-as Croizet jelenleg is Guinness-rekorder konyak az árat illetően.

  • A cukormentes üdítőkkel kevert koktéloknak intenzívebb a bódító hatása

    A cukormentes üdítőkkel kevert koktéloknak intenzívebb a bódító hatásaEgy előzetes tanulmány eredményei szerint a magas cukortartalmú üdítők némileg késleltetik a részegségérzetet, miközben a cukormentes, diétás üdítőkkel kevert koktélok intenzívebbé tehetik az alkohol bódító hatását. Az előzetes kutatások során az Északi Kentucky Egyetem munkatársai arra a megállapításra jutottak, hogy a gyümölcslevekhez és a cukros üdítőkhöz viszonyítva a diétás italok jobban megnövelhetik a koktélok alkoholtartalmát. A kutatók a különféle koktélok eltérő hatásait a rendőrség által is használt alkoholszondákkal mérték.

  • Már a pezsgõ sem az igazi

    A "bankárok itala", a Dom Perignon 30 helyett esett a világ legkedveltebb italainak rangsorában, így már nem tartozik a száz legnépszerûbb termék közé.

    A világ legnépszerûbb pezsgõje, a Moët et Chandon, az Intangible Business által összeállított lista tizennyolcadik helyén szerepel, a múlt évhez képest négy helyet esett vissza. Általánosságban elmondható, hogy a pezsgõk veszítettek népszerûségükbõl, mivel a vásárlók igyekeztek olcsóbb italokat vásárolni.

  • Nyári hűsítők

    Nyári hűsítőkA nyári koktélok jellegzetessége az, hogy több szódavizet, szörpöt, vagy gyümölcslevet tartalmaznak, mint a röviditalok. Az italok így gyengébbek, „hosszabbak” – és kevésbé ártanak. Éppen ezért különösen vigyázzunk a nyári koktélokra – sokszor nem érződik az alkohol erőssége, továbbá nyáron mindig többet és gyorsabban iszunk, mint általában, így hamarabb is leszünk spiccesek. A legtöbb koktél szinte bármilyen időben kellemes és feledhetetlen élményt nyújt fogyasztójának. A koktélok Kánaánjába kortyolhatjuk magunkat a nyári gyümölcsökkel.