rss
bohócdoktor vizit szja 1%

  • Mi is az a Martini?

  • Egy koktél neve? Vagy éppen egy ital, sõt esetleg egy italcsalád neve? Talán, egy cég neve? A válasz igen egyszerû: mindegyikre igen. Valóban a Martini ezt mind jelenti. De mindezek mellett, elsõsorban a könnyed, felszabadult, de mégis elegáns és kifinomult mediterrán érzést, életstílust jelképezi. Ha egy bárban vagy étteremben Martinit rendelünk, különbözõ dolgokat kaphatunk. Mindenképpen ital lesz persze, de Amerikában koktél, Európában inkább vermut. Mindkettõ jogos, hiszen a tengerentúlon a Martini elsõsorban koktélként ismert, mely eredetileg gin és vermut jeges keveréke volt olajbogyóval megbolondítva.

    kutya cica örökbe fogadás állatvédelem szja 1%

    A vermut természetesen lehet benne Martini is, és valóban sokszor az is. Tény, hogy a Martini az italvilág egyik legismertebb neve, és egyben a világ legnagyobb, legismertebb vermutgyártója, márkája. Hazájában, Európában pedig úgy természetes, hogy vermutként ismerik, hiszen a vermut nem más, mint fûszerezett bor, mely már az ókorban – akkor még „vinum Hippocratum” néven – híres volt gyógyító, frissítõ hatásáról.

    A vermut készítésének legfontosabb alapanyaga a fehérbor, mely általában semleges ízû, és így a hozzáadott fûszerek tulajdonságai jobban érvényesülnek. A vermutokhoz átlagosan 60-80 féle gyógy- és fûszernövényt kevernek, melyek között legfontosabb az ürömfû. Ez utóbbi adja egyúttal a vermut nevét is. A receptek pontos összetétele és azok aránya azonban vermutfajtánként változik, és szigorúan õrzött, adatok. A Martini vermutok titkai immár egy évszázada a gróf Rossi di Montelera család birtokában vannak.

    A mai Martini cég elõdje, a vermut-ipar virágzó korszakában, az 1840-es években jött létre, mely késõbb „Martini, Sola & Cia” név alatt mûködött tovább, majd Martini & Rossi néven vált világhírûvé. 1865-tõl vermutjai már nemzetközi megmérettetéseken is rangos díjakat nyertek, mégpedig sorozatban annyit, hogy képük a címkékre fel sem fért. Hivatalos szállítói lettek a bajor, az olasz, a spanyol, a portugál, és az angol királyi háznak valamint a japán császári udvarnak is. A ma is érvényes, világszerte ismert vörös Martini logót, az 1920-as években vezették be, mely azóta is büszkén hirdeti a megalkuvás nélküli könnyed eleganciát.

    De a vermutot és a Martinit nemcsak a történelme, hagyományai, és nagy népszerûsége miatt szerethetjük. Egyszerûen az íze miatt is, hiszen kellemesen fanyar, kissé kesernyés, illetve édes-keserû italcsalád.

    A harmonikus aromájú, legfanyarabb Martini Extra Dry változatot például hagyományosan olíva bogyóval, az édeskés, kissé vaníliás Martini Bianco-t citromszelettel, a legintenzívebb ízû, édes-keserû Martini Rosso-t pedig narancs szelettel isszák szerte a világon. A tradicionális fogyasztás mellett nem kevésbé fontos, hogy a vermutok finom aromái rendkívül jól illeszkednek szinte bármilyen más italhoz, üdítõhöz, gyümölcsléhez, így hatalmas a választék az elmúlt évszázadok során velük készült klasszikus koktélokból és long drink-ekbõl. De a másfél évszázados – és ebben a kategóriában folyamatosan (nyilván nem véletlenül) világelsõ – Martini cég italaival érdemes további – és egyre több – frissen megjelent, divatos új italkompozíciót is kipróbálni, hiszen a bartenderek fantáziája és a vendégek kíváncsisága szinte korlátlan...

    Koktélok Vermuttal

    A vermut szó eredetét Németországban kell keresnünk, hiszen a német nyelvben a wermut annyit tesz: üröm, ürömfû, amely a fenti italkategória fontos alapanyaga is egyben. A vermutok - leegyszerûsítve a kérdést – tulajdonképpen különféle növényi részekkel ízesített és alkohollal erõsített borok. Az alapgondolat - a borok fûszerezése több ezer esztendõs múltra tekint vissza, de a vermut kifejlesztése a tizennyolcadik századig váratott magára. A német hagyományhoz ragaszkodva a névadó ürömfû használata elsõsorban a növény (artemisia absinthium) virágára vonatkozik a vermut készítésekor, ellentétben a híres-hírhedt abszinttal, ahol ugyanezen növény leveleit használják fel az ital gyártásánál. A növényi részek jótékony hatását ismerve és kihasználva elsõsorban az ital orvosság jellege vált nyilvánvalóvá. A felfedezés ténye törvényszerûen eljutott Itáliába- és a Dél-Francia részekre, ahol a helyi borászok és kereskedõk a recepteket továbbfejlesztették, és napjainkra világsikerre vitték. Ennek a sikernek az egyik sarokköve a szigorúan õrzött titkos recept, amely generációk alatt érte el az egyes márkákra jellemzõ sajátságos ízvilágot. Az olaszokat az elsõ idõkben a Cinzano és Carpano márkák képviselték majd a napjainkra szinte önálló kategóriaként mûködõ Martini vált világhírûvé. A különbség a fenti italok között természetesen az alapbor fajtája és kezelése, illetve fûszerezéshez használt izgalmas növényi alkotók közt található, amelyek összességében igen befolyásolják majd az elkészült ital jellegét és felhasználhatóságát.

    Miért macerálják a vermutot?

    A kifejezést a mindennapokban teljesen más vonatkozásban szoktuk használni, de a szesziparban járatos olvasóink tudják, hogy a növényi részek alkoholos italban történõ áztatását, kivonatolását jelenti. Az alkoholos ital pedig az általában helyi alapbor és finomszesz vagy valamilyen nemes párlat elegyét jelenti. Az elsõ recepteknél elõszeretettel használtak édesítést is, hogy így tegyék vonzóbbá az italkreációt, de a koktélos berkekben inkább a száraz, édesítés nélküli változatok hódítanak.

    Milyen a francia vermut?

    Hazánkba tudomásunk szerint nemigen kapható, de szakmailag igen fontos változata a vermutoknak a francia változata, melyet a legismertebb Noilly Prat márka képvisel a leginkább. A Marseille környékén készülõ italkülönlegesség egyedi jellege az alapbor hosszantartó hordós érlelésének-, majd a kész ital kültéri hordós pihentetésének köszönhetõen sajátságos markáns jegyekkel ír.

    Melyek a legismertebb vermutfajták?

    A legtradicionálisabb a Rosso – a vörös változat mely édes és erõsen fûszeres
    A legférfiasabb és a koktélokhoz leginkább ajánlható a Dry vagy Extra Dry – amely fehér és kellemesen száraz, fûszeres jellegû A legbehízelgõbb (fõleg hölgyeknek ajánlható) pedig a Bianco – a fehér és édes változat.

    Meddig áll el a felbontott vermut?

    Eme kérdés inkább elméleti jellegû, hiszen megannyi alkalom található az ital kultúrált fogyasztására. Az édesített változatok hûtõben akár egy évig is eltarthatóak, míg a száraz, fehér változat fél évig bírja hûtõszekrény bezártságát.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Készüljünk a Húsvétra házi tojáslikőrrel

    Készüljünk a Húsvétra házi tojáslikőrrelHúsvét közeledtével mindenki azon gondolkodik, milyen étellel és itallal készüljön az ünnepekre. Ha szeretnénk a vendégeket meglepni valami igazán különlegessel, akkor készítsünk nekik mi magunk tojáslikőrt, amit tálaláskor néhány húsvéti kiegészítővel még fel is dobhatunk. Hozzávalók:
    - fél kiló porcukor
    - fél liter habtejszín
    - fél liter vodka
    - 6 tojás

  • Egy-két adag ital jó, a többi felesleges, sõt árt

    New York - Állatkísérletek igazolták, hogy kevés-közepes mennyiségû alkohol hatására jó érzést keltõ anyag, endorfin szabadul fel az agyban, a nagyobb alkoholmennyiség azonban növeli a szorongást - közölték kanadai kutatók pénteken az Alcoholism címû szaklap online kiadásában. Christina Gianoulakis, a montreali McGill Egyetem pszichiátere és csoportja patkányokba fecskendezett sóoldatot, illetve különbözõ mennyiségû alkoholt. Megállapították, hogy kisebb vagy közepes alkoholadag hatására emelkedett a rágcsálók agyában a béta-endorfin nevû hormon szintje.

  • A Coca Cola története

    A Cola eredetének igaz történeteMeglepõ, milyen régi és érdekes a mai Coca- és Pepsi-Cola története. 1884-ben egy John Stith Pemberton (1831-1888) nevû amerikai patikus-illatszerész készített elõször szirupfélét a Dél-Amerikai kokacserje leveleibõl, kóladióból cukor és karamell hozzáadásával. A Colára - születésének évében – Pemberton 73 dollár 96 cent értékben adott fel hirdetéseket, tiszta profitja pedig ugyanebben az évben 160 dollárra rúgott. Pemberton nem sokkal késõbb meghalt. Örököseitõl ezután egy Asha Chandler nevû atlantai patikus vásárolta meg a kólaszirup titkát és 1888-ban megalapította a Coca-Cola Corporation-t.

  • Sörfogyasztási szokások Magyarországon

    Sörös a magyar lakosság! A csapolt sör fogyasztására a pubok és a kocsmák a legnépszerûbb helyszínek, míg a sorban következõ fesztiválok 18 százalékot reprezentálnak.

    Kiderült, hogy az online kérdõívet kitöltõk 26 százaléka hetente többször fogyaszt sört, 17 százalék hetente egyszer, 21 százalék pedig havonta 2-3 alkalommal. A válaszadók 8 százaléka havonta egyszer, 10 százalék 2-3 havonta, 18 százalék pedig változó idõközönként iszik sört valamilyen formában.

  • Kávé - mitõl biokávé a biokávé?!

    A kávétermelõ országok sajátos helyzetben vannak "öko-szempontból". Nagyon sok kávétermelõ országban a szegénység, a technológia hiánya és az alacsony fokú szervezettség miatt gyakran eredendõen öko gazdálkodásból származik a kávé. A növényvédõ-szereket és antibiotikumokat nem tudják megvenni, a magashegyi ültetvényekre nem tudják mivel elszállítani a kemikáliákat. Az ily módon termesztett kávék legtöbbje természetesen nincs hitelesítve és logózva.

  • Halloween-i koktélötletek

    Halloween-i koktélötletekHa tetszik, ha nem, hazánkban is egyre elterjedtebb a Halloween megünneplése. Rengeteg party szerveződik eköré az este/éjszaka köré. Ilyenkor az emberek jelmezbe bújnak és így indulnak neki az éjszakának. Az esti összejöveteleknek nemcsak az ijesztőbbnél ijesztőbb jelmezek az elmaradhatatlan kellékei, hanem a halloween-i sütik és koktélok. Ezeknek az italoknak csak a képzelet szab határt, a lényeg, hogy minél kreatívabb, minél ijesztőbbre sikerüljön az adott ital. Íme. néhány ötlet:

  • Lime a zöld citrom

    A zöldcitrom a citrom közeli rokona, ôshazája az indomaláj térség, ma a melegebb szubtrópusok és trópusok elterjedt gyümölcse. Héja zöldessárga marad éretten is, és vékonyabb, mint a sárga citromé. Savanykás-kesernyés íze miatt nagyon kedvelt gyümölcs, egy zöldcitromgerezd a limonádénak is kellemes, pikáns ízt kölcsönöz. A szárított zöldcitrom a Közel-Kelet kedvelt teája és fûszere, míg Délkelet-Ázsiában a levelét használják ételek fûszerezésére. Érett állapotban héjkezelés nélkül a gyümölcs csak néhány napig tárolható, mert vékony héja hamar kiszárad.

  • Tudnivaló koktélokról

    Mekkora egy koktél? – Egy-egy koktél adagonként rendszerint legfeljebb 6 cl alkoholt tartalmaz. Ahol a receptek felöntésrõl beszélnek, ott ízlés dolga, hogy ki mennyi higítót (például szódát vagy gyömbért) használ, de nem szokás 20-25 cl-nél hosszabb italokat keverni. Van forrás, amely szerint az összetevõk számát is illik korlátozni, s eszerint ötnél több különbözõ alkotóelem használata már erõs túlzásnak számít.

    Keveredési idõ – Az összerázás, illetve a keverés idejét úgy kell megválasztani, hogy a vegyülés teljes legyen, az ital jól lehüljön, de mégse higítsa fel az olvadó jég.

  • Starbucks legdrágább kávéja

    Starbucks legdrágább kávéjaEgy washingtoni férfi születésnapján igazán komoly projektra szánta el magát. Úgy döntött, megkeresi a leges-legdrágább összeállítható terméket a Starbucksban. Végül megtalálta. A kávé ára végül tízezer forint körüli összeg lett, pontosabban számolva 47,3 dollár. - Rengeteg kutatást végeztem - nyilatkozta Bease Chevassus. - A YouTube-on át a Google-ig. De semmit nem találtam, ami 23 dollár felett lett volna. Nem is csoda, hiszen az eddigi rekord is ekörül az összeg körül mozgott.

  • Disney koktélok

    Disney koktélokHa te is szeretted vagy még most is szereted a Disney hősöket, nem kell pusztán a filmekre korlátozni rajongásodat. Egy Codynak nevezett fickónak köszönhetően már ital formájában is élvezheted őket. No, ne kölyökpezsgőre gondoljatok – még csak az kéne -, sokkal inkább igazi, finom, kényeztető, és becsapósan fejbekólintós koktélokat tessék elképzelni! Cody az egyes koktélok megalkotása során igyekezett az adott Disney főhős személyiségét megragadni, és a szánkba adni, ráadásul még az alapanyagokat is elárulja minden egyes koktélnál.

  • Bárzsonglõr verseny mixer-nagyágyúkkal

    2009. május 25-26-án a „Bacardi-Martini Open Cup”-on mérhették össze tudásukat a hazai mixerek. A versenyt idén 11. alkalommal rendezték meg rangos szakmai zsûri elõtt. A vállalkozó kedvû mixerek ebben az évben is két kategóriában indulhattak, a tökéletes ízharmóniára és tisztaságra törekvõ klasszikus mellett a látványos showelemekre épülõ flair kategóriában is nevezhettek.

    A versenyt klasszikus kategóriában Horváth Zsolt kreációjával a rúzs vitte a pálmát, míg flair kategóriában Szita Viktor a nagy dobással utasította maga mögé a többi indulót.

  • Minden ami fröccs

    Szigorú értelemben fröccsnek csak az a boros ital nevezhetõ, melynek készítéséhez szódát használnak. Manapság azonban egyre kevesebb a szikvíztöltõ-kisiparos, és gyermekeink nem is értik a nem oly régen még családi viszályokat kiváltó kérdést: ki csinál szódát?

    A klasszikus szóda - szifonfejes palackba, vagy szifonfejes felvezetõ szárral ellátott szikvizes ballonba van töltve – ugyanis a szifonfejnek köszönhetõ tökéletes zárás eredményeképpen az utolsó cseppig biztosítja a szódavíz egyenletes minõségét.

  • A nyár slágere: a habzóboros koktélok

    A nyár slágere: a habzóboros koktélokA finnek kedvenc vodkája zamatos gyümölcsökkel párosítva pezsdítő, jéghideg koktélokkal ragad magával a nyári forróságban. Ráadásként pedig, ha még néhány korty habzóbort is keverünk az ízlelőbimbókat kényeztető kreációkhoz, a siker biztosan nem marad el! Bodza-Lime örvény: Hozzávalók: 2 cl Finlandia Lime, 5 cl habzóbor, 2 cl bodzaszirup, 5 cl szóda, fél lime cikkekre vágva. A vodkát, lime-ot, és a bodzaszirupot egy shakerben jól összerázzuk, borospohárba töltjük, majd felöntjük habzóborral és szódával.

  • Értékes borok szuperbiztos svájci széfben

    Földrengésálló falak, biztonsági kamerák, kódok és duplakulcsos hozzáférés - mindez talán kissé túlzásnak tûnik néhány palack bor biztonságba helyezésére, de a Genf szívében található Au Boheur du Vin tárolóiban õrzött palackok tulajdonosainak legalább könnyû az álma. A borok szerelmesei számára egy genfi magánbank alatt rendezték be ezt a különleges raktárt, amely ma Svájc legbiztonságosabb bortárolójának számít.A "borszéfet" az 1988-ban a bank alatt a dolgozók számára kialakított atombiztos óvóhelybõl alakították át, és jelenleg 137 ügyfél 37 ezer palacknyi kincsét õrzi.

  • Az angol vodka a világ legjobbja

    Egy angol vodka a legjobb a világon, noha a vodka elsõsorban Oroszországban és Lengyelországban hagyományos ital. A Herefordshire grófságban készülõ Chase vodkát egy San Franciscóban tartott versenyen egyhangúlag választotta meg 249 közül a legjobbnak az italokat vakon kóstoló bíráló bizottság 30 tagja.

    A versenyben számos orosz és lengyel vodkafajta is indult; ezek részben hatalmas vállalatok készítményei, amelyeket a hagyományoknak megfelelõen búzából vagy rozsból párolnak.

  • Naponta két pezsgõspohárnyi pezsgõ jót tesz az ereknek

    A mértékletes pezsgõzés egészséges és védi a szívet, ezt bizonyította egy brit-francia vizsgálat. A lelkes önkénteseken végzett tanulmány eredményeit a British Journal of Nutrition közölte.

    Korábbi vizsgálatok arra utaltak, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás, elsõsorban a az ebéd és vacsora kísérõjeként elfogyasztott 1-1 dl vörösbor szívvédõ hatású. A kutatások szerint a mértékletes borivóknak jobbak az életkilátásai, mint az absztinenseknek. Az angol Reading városának egyetemén Jeremy Spencer és munkatársai évek óta foglalkoznak ezzel a kérdéssel.

  • Három hûsítõ koktél a nyári forróságra!

    A nyári bulik és a vízparti nyaralások kihagyhatatlan kelléke a színes és ízletes koktél. A SodaStream szörpökbõl készíthetõ koktélok tárháza kimeríthetetlen, elkészítésüknek csak a fantázia szabhat határt.

    Az igazi felfrissülés!

    Szerezz be egy divatos szódagépet és néhány szörpöt, rendezzetek háziversenyt és találjátok meg az év SodaStream koktélját! Most néhány kiváló, ötletadó recepttel segítünk.

  • Többet isznak az okosabb és képzettebb nõk

    Egy nagyszabású brit felmérés szerint az egyetemet végzett nõk csaknem kétszer olyan gyakran isznak alkoholt, mint képzetlenebb társaik. A férfiaknál is van összefüggés a képzettség és az alkoholfogyasztás között, csak ott sokkal kisebb a különbség a képzettek és a képzetlenek fogyasztása között.

    A felmérést a Londoni közgazdasági egyetem végezte. Sok ezer olyan férfi és nõ életét követték nyomon, akik mind 1970-ben születtek, ugyanazon a héten.

  • Luxushotel leánykérõ koktéllal

    A londoni ötcsillagos Sanderson hotelben 61 ezer forintot érõ koktélkülönlegességgel teszik még különlegesebbé a lánykérést. A friss szilvából készült, hibiszkusz nektárral ízesített italt flõtében és ezüst tálcán szolgálják fel, ára 61 ezer forintnyi font. A londoni Sanderson hotel Bíbor Bárjában kimondottan lánykéréshez találtak ki egy különleges koktélt, amelynek színénél csak az ára megdöbbentõbb. A friss szilvából készült, hibiszkusz nektárral ízesített, 1995-ös évjáratú Dom Perignon Oenotheque pezsgõvel megbolondított italt két míves Baccarat flõtében és ezüst tálcán szolgálják fel.

  • Chillipaprika

    A kis erõspaprikát az indiánok termesztették elôször Dél-Amerikában, viszont a legnagyobb mennyiségben Indiában fogyasztják, ahol az egy fôre jutó napi csilipaprika-fogyasztás 2 gramm. Ettôl függetlenül a paprikaôrlemény világszerte a legtöbbet használt fûszer. A zöld termések még éretlenek, ami nem befolyásolja a minôséget. Az érett csili általában piros, van azonban sárgára, kékesre vagy csaknem feketére beérô fajtája is. A csilipaprika erôsségi skálája a nullától a máglyatûzig terjed.

kutya cica örökbe fogadás állatvédelem szja 1%